Nieuws

KwikFit Bandenmonitor: Vierseizoenenband wint aan populariteit

(02-10-2018)

De afgelopen zomer reden er meer mensen op vierseizoenenbanden, zo blijkt uit de 14e KwikFit Bandenmonitor uitgevoerd in augustus 2018 onder ruim 2.200 auto’s in Nederland.

In Nederland rijden maar liefst 100 verschillende bandenmerken op de weg. Continental heeft opnieuw het grootste wegdekaandeel met 21%. Michelin verliest voor het derde opeenvolgende jaar wegdekaandeel en zakt tot 17%. De opmars van de vierseizoenenband zet door met een aandeel van 8,8%, zo laat het onderzoek zien dat in opdracht van KwikFit is uitgevoerd.

Continental weer de grootste

Continental is voor het vierde jaar op rij de grootste speler; maar liefst één op de vijf auto’s in Nederland rijdt op Continental banden. De belangrijkste groeimerken zijn verder Vredestein, Hankook en Bridgestone. Michelin zakt in het overzicht verder weg en verliest 2.8% wegdekaandeel in vergelijking tot 2017. Het Nederlandse Vredestein staat vanwege de sterke positie in de markt van winter- en vierseizoenenbanden op plek 3 met een aandeel van 8,8%.

Michelin, Continental en Vredestein vormen sinds jaar en dag samen de top drie wanneer gekeken wordt naar zowel zomer- als winter- als vierseizoenenbanden. Deze top 3 is goed voor een wegdekaandeel van 46,8% en wordt op enige afstand gevolgd door Goodyear (5,8%) en Hankook (5,7%). Hankook is nieuw in de top 5.

Vredestein op 1 met vierseizoenenbanden

Michelin, Vredestein en Goodyear staan in de top drie in het segment vierseizoenenbanden. Het wegdekaandeel van vierseizoenenbanden is gestegen naar 8,8%. Met name Vredestein profiteert van deze groei en heeft binnen dit segment een wegdekaandeel van een riante 36,7%. Het aandeel van Michelin in dit segment fluctueert en beslaat momenteel een respectabele 13,3%. Het merk wordt gevolgd door Goodyear met 7,1%. Dit merk kampt de afgelopen jaren met een slinkend aandeel binnen dit segment.

Markt zomerbanden stabiel

Van de Nederlandse auto’s rijdt 87,5 % op zomerbanden, dat is net iets minder dan een jaar geleden. Continental is in dit segment met 23,5% de marktleider maar wordt op de voet gevolgd door Michelin met 17,9%. Gesteld kan worden dat de groei van vierseizoenenbanden kan worden toegeschreven aan de afname van het wegdekaandeel winterbanden.

Over de KwikFit Bandenmonitor

KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder half jaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren door JES Marketing Onderzoek. Het onderzoek voor de dertiende KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in augustus 2018 onder ruim 2.200 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Dit is het veertiende onderzoek van de KwikFit Bandenmonitor en de zevende voorjaarsmeting. De najaarsmeting van het onderzoek wordt uitgevoerd in augustus, ruim na de zomerbandenwissel.

www.kwik-fit.nl